divendres, 1 de juny de 2012

Aprenentatge per immersió al medi natural i social

Aprendre per immersió al medi natural i social, tal i com aprenem a parlar, una manera innovadora d´aprendre. En Suzuki Shinichi músic, violinista i pedagog defensa que l´aprenentatge d´un instrument és semblant a l´aprenentatge del llenguatge. Seria impensable que un nen normal no sabés parlar amb 4 o 5 anys. És un aprenentatge que succeix de manera natural, per observació, escolta, imitació, dels primers sons i balbuceigs dels infants fins a les primeres paraules i construccions de frases amb menys o més estructura gramatical. Però en cap moment el papa, la mama o els mestres es qüestionen ensenyar al bebé a través d´un ensenyament formal, llibres, fitxes...
Per les famílies homeschoolers aquests són els fonaments i la filosofia on basen l´aprenentatge dels seus fills. Cerquen entorns òptims i recursos per tal d´afavorir un entorn d´aprenentatge natural, espontani, perquè els nens de ben petits estiguin immersos en el coneixement. Un coneixement a demanda, pot ser molt bàsic, de simple observació de l´entorn natural, del clima, del sol, la lluna i les estrelles, de la platja, de les muntanyes, de la fauna i les flors, de la ciutat, de les botigues, i pot ser molt complexe a mesura que els nens maduren, aquest mateix medi i contorn social els pregunta i els repta a aprofundir més en la saviesa i el coneixement abstracte adquirint noves competències i investigan allò que els motiva.
Una pregunta habitual de les persones que no coneixen encara el homeschooling és, i què passa amb les matèries de l´escola i els exàmens?
El currículum escolar integra uns coneixements bàsics que el MEC (ministerio de educacion y ciencias) considera que tots els ciutadans han de saber, cultura general d´historia, literatura, gramàtica, biologia, física, química, matemàtiques... Fan una breu repassada a l ´història de les religions, de la música, les arts plàstiques, els esports... Però aquest currículum que marca l´estat suspèn en llengues extrangeres, en cuina, en costura, en oratoria, en coneixements empresarials, fiscal, laboral, en jardineria, en medicina-salud, en mecànica, en bricolatge entre d´altres, la llista la podríem anar ampliant...
A l´escola s´aprèn el que diuen els llibres, els mestres, el MEC, de manera direccional, per temes, fotos, audiovisuals, estiguin o no estiguin els nens interessats o preparats en el temari.  Això ocasiona fracàs escolar i conductes "negatives" associades, TDH, bullying...
Quan els nens són lliures i conductors del seu propi aprenentatge estàn en perfecta sintonia amb la seva capacitat cognitiva, l´observació i l´adequació dels estímuls que rep del medi, la resolució dels conflictes cognitius, la correcta i ordenada assimilació-comprensió i construcció mental que és la base de l´autèntic aprenentatge, aprenentatges que no s´obliden mai perquè són sòlids, compresos i són la base per assolir noves conexions neuronals i nous coneixements per anar teixint de manera ordenada i ferma la seva saviesa, el seu saber.
Paral.lelament d´aquests coneixements bàsics que el MEC diu que tot ciutadà ha de saber o té dret a saber, hi ha tot un ventall enorme d´habilitats i coneixements que a l´escola no s´aprenen i queden relegats a la responsabilitat dels pares, uns pares que disposen de poc temps material i uns nens que després de 8 hores a l´escola tenen que fer deures, treballs i mantenir amistats al facebook, twitter i xarxes socials de la red.
Així que tenim uns pares i uns fills esgotats i sense temps. Quan aprenem a netejar, a cuinar, a cosir, a penjar un quadre, arreglar unes estanteries, a plantar unes tomateres, tenir cura dels animals, un gos, un gat, endinsar-se dins el medi real, el mar, les muntanyes, explorar la flora, la fauna, contemplar les estrelles i adormir-se a la llum de la lluna, aprendre anglés de debó i practicar esport de manera saludable, natació, bicicleta, aprendre mecanografia, practicar primers auxilis, saber administrar els diners, conèixer els tributs, els impostos i les lleis, la constitució que ens empara i ens defineix i un llarg etcétera...?
Aquest aprenentatge complert, integral i respectuós és possible desde la llibertat dels nens d´escollir com, quan i què aprendre, a demanda, amb la riquesa del propi entorn natural i social que ens envolta, és la millor universitat, la propia vida, el dia a dia.
I la gran descoberta i sorpresa que ha suposat per nosaltres el homeschooling, tenir temps per gaudir de tot això, tranquilitat i calma, i uns fills feliços, actius i amb ganes d´aprendre, és la millor recompensa.